HoH ( Home of Hope) - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Monica Pelser - WaarBenJij.nu HoH ( Home of Hope) - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Monica Pelser - WaarBenJij.nu

HoH ( Home of Hope)

Door: Monica

Blijf op de hoogte en volg Monica

18 April 2016 | Sri Lanka, Digana

dag allemaal ,

vandaag is het maandag 18 april .Een memorabele dag want 31 jaar geleden zijn Ger en ik getrouwd !! Proost ! Ik zit aan het bier .
Gisteren was het Sisterrun .Al mijn Sorrenvriendinnen waren druk met de organisatie van dit jaarlijks terugkerende loopevent voor vrouwen . Goede doel was ' Syrie back to school' Ook een mooi project! Tegelijkertijd een heel verdrietige dag omdat onze Anita het niet meer heeft mogen meemaken . Maar wat een saamhorigheid en verbondenheid bij ons clubje ! Ben er trots op , lid te zijn van deze soroptimistenclub 'Vught Lumineus ' .

Time flies !!
Net als thuis ontkom je ook hier niet aan het ritme van de dag en de dagelijkse gang : naar de Medical , wassen - met de hand omdat de wasmachine kapot is !! hoelang ??- boodschappen doen in Digana met de tuk-tuk( blijkt leuk) , koken , poetsen....

Op de Medical gaat t zijn gangetje. De ( Srilankaanse ) therapeuten vragen me vaak bij de behandelingen die we nabespreken. Zinvol ! Met moeder en kind naar de Centre of Handicaps om een prothese te laten aanpassen. Vraagt veel tijd !!!! Geduld , niet druk maken , flexibel zijn , aanpassen . Allemaal leermomenten.
De blije gezichtjes van de kinders en de dankbaarheid van de ouders blijft bijzonder en mooi . Daar doen we t voor.

Je kunt hier ook niet acteren in het tempo dat wij Nederlanders gewend zijn.Veel te warm daarvoor. Het valt nu mee :33 gr. vandaag , maar het was 38-39 gr. .Nou dan loop je vanzelf langzamer . Het is slopend die warmte en went niet echt.Ook de Srilankanen hebben er last van.

Pas geleden heb ik s'morgens het ochtendritueel van de kinders van HoH voor ze naar school gaan , bijgewoond.
Keurig in uniform komen ze allemaal aangehuppeld vanuit de dorms rond 6.30 uur en melden zich bij Sharmini die op de trap voor haar huis zit . Het huiswerk wordt gecontroleerd en is Sharmini niet tevreden dan moet ter plekke nog wat worden bijgewerkt .
Dan wordt er gezamenlijk een gebed uitgesproken en gaan de kinders gedisciplineerd naar de bus van HoH die ze naar school brengt.Eerst de kleintjes en uiteindelijk de grote,stoere jongens. Het is aandoenlijk om te zien en hartverwarmend zoals Sharmini dat doet !

Afgelopen week was het vakantie.Het Singhalese nieuwjaar werd gevierd op 14 april. Iedereen was druk in de weer in de dagen ervoor ; het is hier gewoonte om het huis te hebben opgeknapt en allemaal in het nieuw gestoken het nieuwe jaar in te gaan. ze vieren het met familie . Samen uitgebreid en lekker eten . Ook drank wordt door sommigen overvloedig genuttigd ! Vuurwerk is er niet zo veel.
Ook de Medical was gesloten en ik ben een week op pad geweest in het land. In mijn eentje !
Had ik nog nooit gedaan dus dat was spannend.
Met openbaar vervoer vond ik iets te uitdagend , zo alleen . Ik ben met chauffeur Tushita op stap geweest. Een aardige kerel met wie ik het goed kon vinden . Wat een prachtig land is het toch met enorme diversiteit en vriendelijke mensen. Naar de bergen , theeplantages, nationaal park Yala , naar de zee aan de zuidkust. Prachtig allemaal en ik heb zeker genoten.
Het alleen reizen wordt toch niet mijn hobby !

Vandaag is alles weer begonnen en mijn laatste periode is ingegaan. Die ga ik nog ten volle benutten natuurlijk .
Voor jullie het weten sta ik weer op de stoep want time flies ...

veel groeten ,
Monica

• 18 April 2016 - 15:57

José Pothof:

Oh, Monica,
    Wat mooi toch om jouw enthousiaste verhalen te lezen. Ik zie je glunderen bij de blije gezichten van de kinderen en hun ouders. En wat een ervaring om alleen door het land te reizen. Stoer hoor!
    Nog veel plezier in je laatste periode daar en dan zing je over een paar weken weer met ons de sterren van de hemel.
    Met een lieve groet,
    José

• 18 April 2016 - 16:28

Philippine Kenninck:

Het blijft leuk en interessant om je verhalen en belevenissen te volgen.
    Gefeliciteerd met jullie trouwdag! Proost!
    Liefs Philippine

• 18 April 2016 - 16:28

Philippine Kenninck:

Het blijft leuk en interessant om je verhalen en belevenissen te volgen.
    Gefeliciteerd met jullie trouwdag! Proost!
    Liefs Philippine

• 18 April 2016 - 17:06

Aag:

Wat heerlijk om te lezen dat je alles uit deze reis weet te halen monica! En de kinderen zo blij te zien geeft natuurlijk veel voldoening.
    Geniet van het laatste stuk. Gefeliciteerd met jullie trouwdag, zonder maar des te meer met elkaar. ❤️ Liefs Aag

• 18 April 2016 - 18:10

Monique:

Lieve Monica,

Time flies inderdaad, ik had al veel eerder willen reageren maar ook hier gaat alles gewoon door. Je verslagen worden in ieder geval met heel veel plezier gelezen. Heel herkenbaar dat je geniet van je reizen maar wel iemand mist om het mee te delen, toch stoer dat je het doet. Hopelijk voel je je wel al wat minder eenzaam in de avonden. Waarschijnlijk veel tijd om te lezen! Volgende boek voor de boekenclub is overigens Sleuteloog van Hella Haasse, maar dat had je waarschijnlijk al door gekregen. Het lijkt me leuk als je er dan weer bij bent.
    Zo te lezen maak je overdag voldoende mee om e.e.a. te compenseren, dat moet veel voldoening geven, ik zie het helemaal voor me. Haal er nog maar alles uit wat er in zit, want zoals gezegd time flies.

Liefs, Monique (groetjes van Peter)

• 18 April 2016 - 20:01

Anne-Marie:

Fijn weer nieuws van je te lezen, een hele ervaring zo.

Tot snel, warme groet

Anne-Marie

• 18 April 2016 - 22:01

Marga:

Lieve zus,

Allereerst proficiat met jullie trouwdag !!
    Wat 'n leuke verhalen , fijn dat er ook positieve reacties zijn daar o.a. van de kinderen, kan natuurlijk ook niet anders met jouw enthousiasme !!
    Geniet nog van de laatste weken, is zeker 'n waardevolle ervaring die je nooit zult vergeten.

Liefs Marga en Harry

• 18 April 2016 - 22:52

Margot:

Hoi Monica,

Wat leuk om te kezen hoe je daar werkt en leeft!
    Wat n goede, zinvolle dingen doe daar .....
    Wat zullen de kids en hun ouders blij zijn met jullie!
    Geniet nog maar even....

Groet,
    Margot

Gefeliciteerd met jullie trouwdag!
    We nemen er hier een drankje op!

• 18 April 2016 - 23:03

Gon Koning:

Lieve Monica,

Van harte met je trouwdag.
    Wat fantastisch wat je daar allemaal doet en wat je daar meemaakt. Het zal weer wennen zijn als je terug in Nederland bent. Zit zelf in Spanje, waar de zon ook schijnt maar beter te hebben is. Geniet nog van je resterende tijd daar.
    Lieve groetjes,

Gon

• 19 April 2016 - 10:25

Sabine:

Het blijft leuk om je verhalen te lezen. Fijn dat we zo op afstand je een beetje kunnen volgen.
    De Sisterrun was weer mooi en memorabel. Het zal voor altijd verbonden blijven aan onze Anita. We gaan haar een mooi afscheid geven. X

• 19 April 2016 - 11:50

Gerdien:

Allereerst van harte gefeliciteerd,
    Wat leuk om te horen hoe het allemaal gaat !
    Groeten van ons allen

• 19 April 2016 - 15:10

Colien:

Jee, Monica, wat een mooie ervaringen. Op de eerste plaats in HoH maar ook je rondreis, in je uppie nog wel, door Sri Lanka. Het is leuk om een beetje mee te beleven vanuit de andere kant van de wereld. Gefeliciteerd ook met je trouwdag. En geniet van de laatste periode, want voor je weet ben je alweer je volgende trip naar dit land aan het plannen!

• 19 April 2016 - 18:36

Maddy:

hallo Monica,

Mooie verslagen en ook heel herkenbaar!!!
    Wil graag weer in NL in juni of juli een keertje met je lunchen, om ervaringen uit te wisselen!!

Morgen komen trouwens Gerry en Wim, leuk,
    Geniet ze nog,
    Maddy

• 20 April 2016 - 21:51

Monique:

super leuk geschreven Moc, ik zie het helemaal voor me! en wat vind ik je toch stoer; dikke duim hoor! Geniet nog maar even want voor je het weet, sta je gewoon weer met beide benen in Vught. liefs, Monique

• 21 April 2016 - 21:58

Tineke:

Ha die Monica.
    Wat een bijzondere ervaringen in Verweggistan.... Prachtig om dit te volgen, en wat geweldig dat er wederkerigheid is in geven en nemen. Win-win! Alles wat je investeert is hoe dan ook iets wat blijft, mooi dat je dit zo ervaart. Enne, de warmte begint hier een beetje te komen nu. Heerlijk weer alles groen! Veel succes met alles voor de laatste spurt en liefs van ons, dikke zoen!

• 24 April 2016 - 18:42

Frederike :

Hoi Monica,
    Fijn om je ervaringen te lezen; stoer dat je alleen op pad bent geweest! Mooie ervaring om nog meer van het land te zien en te weten dat je dat ook al kan! Succes met je laatste werk weken en tot gauw!
    Veel liefs, Frederike

• 27 April 2016 - 16:44

Jolanda:

Goed van je Monica om alleen op pad te gaan. Hopelijk heb je nog een leuke tijd. Hier is het wat verdrietig allemaal geweest met de begrafenis van Anita. Heel indrukwekkend allemaal. Ook hebben we afscheid genomen van Toos.
    Leuk om te lezen wat je allemaal doet. Heel dankbaar werk.
    Geniet nog van je laatste periode daar en tot snel!
    groet,
    jolanda

• 28 April 2016 - 10:32

Hanneke:

Hoi lieve Monica,

Wat goed dat je je droom achterna bent gegaan. Een ervaring voor de rest van je leven. Stoer zo alleen op pad met chauffeur. Nog een paar weken en dan ben je weer in het Vughtse. Geniet die laatste periode met volle teugen en kom uitgerust terug voor de wedding van je zoon 31 jaar later.
    Liefs Hanneke

• 01 Mei 2016 - 07:09

Claudia:

Hai Lieve Monica,

Fijn weer te lezen hoe het met je gaat. Wat een bijzondere ervaringen doe je op! Tot binnenkort