Digana - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Monica Pelser - WaarBenJij.nu Digana - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Monica Pelser - WaarBenJij.nu

Digana

Door: Monica

Blijf op de hoogte en volg Monica

01 Mei 2016 | Sri Lanka, Digana

zondagmiddag 2 uur .
Het is heel rustig hier op het terrein zoals atijd op deze 'dag des heren.'
Je zou niet zeggen dat er in al de dorms in totaal zo'n 85 kinderen rondlopen ! Geen luide muziek , geen lawaai, soms wel gezang van de meisjes. Alle kinderen hebben taakjes, spelen in en rondom het huis waar ze wonen of maken huiswerk.
Elke week is er op zondag om 17.00 uur een dienst waar ze mooi uitgedost heengaan. Een vredige sfeer en weldadige rust heerst hier met veel vogelgeluiden !

Op de Medical gaat het nog steeds zijn gangetje. Het is niet heel druk geweest door vrije dagen en ziektes ? , warmte. Dat is met zovelen aanwezig best lastig af en toe omdat t de spirit niet ten goede komt.

Afgelopen zondag zijn we met z'n allen ( studenten,vrijwilligers ) naar de 'Home coming ' zoals dat hier heet van Gihan (Sr.L.fysio )en zijn bruid geweest ! De dag ervoor zijn ze getrouwd in de kerk met vooral haar familie in haar woonplaats . De dag erna is er een feest ' Home coming' in de woonplaats van de bruidegom met vooral familie en vrienden van Gihan. ! Het stel gaat inwonen bij Gihan's ouders voor even want Maheesha heeft een scholarship voor Canada gekregen voor 4 jaar en vertrekt binnenkort ! Ze is een vet. gespecialiseerd in honden !
Wij allemaal in sari gehuld aan n grote tafel als enige met bestek gedekt op VIP locatie! zodat ook wij goed konden worden bekeken. Nou die jonge blonde dames zijn vaak gefotografeerd !
Het bruidspaar zit vnl in een prieeltje goed zichtbaar voor alle aanwezigen .Zij gaan de tafels langs om iedereen te begroeten en er was een popachtig engelse muziek spelend bandje.
Uitgebreid Srilankaans buffet die ' het geluk' aan n aparte tafel , gezellig met z'n tweetjes nuttigt. Op het eind als ze weer neergestreken zijn in t prieel , komt iedereen langs om nogmaals te feliciteren , te bedanken , op de foto en het cadeau te geven .( zie foto's ) Een belevenis die ik niet had willen missen!

Je maakt toch ook van alles mee hier !Gaat t op de Medical wel z'n gangetje maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurt : ik word gebeld door Aiysha ( heeft n boerderij vlakbij. Tamarind Gardens zie website) of ik even naar n koe wil komen kijken want die staat slechts op 3 poten.!! Tja wat doe je dan? Toch maar gaan en kijken . Oefeningen gegeven die ze , zo blijkt de volgende dag , keurig hebben gedaan en met resultaat !! Nieuwe carrière ??! Even overlegd met deskundigen in Nederland ! Fijn toch die app !

Samen met Aiysha gister door het verscholen dorp in het oerwoud rond HoH gelopen. Er wonen 2500 arme gezinnen in eenvoudige huisjes .Mannen werkend in de dolomietmijn die er ligt. Vrouwen zie je de grote brokken in kleinere hakken .Een vrachtwagen vol - 1 volle dag werk - levert 1200 Rp op ( ong 7 euro ).
Aiysha en haar man zijn hier 4 jaar geleden neergestreken en doen allerlei projecten om t leven voor deze mensen wat gemakkelijker en met meer uitzicht op wat beters te bewerkstelligen.
Komende week hebben we een kookworkshop bij haar !

Ik merk dat ik door verschillende fases qua beleving ben gegaan in deze afgelopen tijd. Eerst moet je acclimatiseren , je weg vinden , dan wordt t ' gewoon ' en zit je in n ritme , vervolgens zit de tijd er bijna op en ben ik mijn 'to do' lijstje aan t afwerken!
Mijn focus ligt hier maar langzaam verschuift t en zijn mijn gedachten wat vaker even in Nederland. Ook fijn om straks thuis te zijn en iedereen weer te zien en spreken ! Er is tenslotte een tijd van komen en een tijd van gaan...

veel groeten ,
Monica

• 01 Mei 2016 - 11:15

Joep:

Ha Moc, leuk en boeiend om jouw ervaringen weer te lezen. Een goede tijd nog en we horen graag je verhalen in Nederland.

• 01 Mei 2016 - 11:30

Jolande:

Lieve Monica,
    Je beschrijft jouw belevenissen zo, dat ik er in mijn verbeelding ben. Ik denk dat je je een beetje op je vertrek voorbereidt en naar thuis verlangt. Drie maanden is lang.
    Wat een prachtig verhaal van de koe die je oefeningen hebt laten doen. Dat zie ik ook helemaal voor me, haha. Het is duidelijk dat ze vertrouwen hebben in jouw oordeel. Fysio voor kinderen is wel een beetje anders dan voor een koe. Bestaat het trouwens, fysio voor dieren? Vast wel.
    Ik kijk uit naar je real-life-verhalen op 26 mei.
    Tot snel,
    X Jolande

• 02 Mei 2016 - 10:50

Caroline Bonn:

Lieve Monica,
    Inderdaad beeldende beschrijvingen. Ik zie ook dingen voor me.
    Fijn dat de koeien-oefeningen geholpen hebben! Ik zie je snel in Vught.
    Goede terugreis en tot dan.
    XXX
    Caroline

• 02 Mei 2016 - 12:19

Jolanda:

Ha Ha, straks wordt je nog de dr Pol van Sri Lanka!
    Gelukkig begin je alweer wat heimwee te krijgen naar Nederland. Tot snel Monica!

• 02 Mei 2016 - 19:59

Anne-marie:

Heerlijk meegenieten, dank je wel. Wat zal de familie blij geweest zijn dat de koe weer op vier benen kan gaan. belangrijk voor ze

Laatste loodjes, om voor je t weet

Alvast een goede thuisreis

Anne-Marie

• 03 Mei 2016 - 08:18

Gon:

Mooi om je belevenissen te lezen. Nog een paar weken en je bent weer thuis. Zal wennen zijn.
    Geniet ze.
    Lieve groet,