HoH ( Home of Hope) - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Monica Pelser - WaarBenJij.nu HoH ( Home of Hope) - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Monica Pelser - WaarBenJij.nu

HoH ( Home of Hope)

Door: Monica

Blijf op de hoogte en volg Monica

22 Maart 2016 | Sri Lanka, Digana

dinsdag 22 maart is het vandaag en ik zit op mijn terras te schrijven naar jullie. Het is hier lekker warm. 31 gr .Is beter dan vorige week : 39 gr ! Pffff het water gutste van mijn lijf op de Medical waar geen airco is natuurlijk. Ook de Srilankanen vinden het nu te heet en te droog.
Dat betekent stof , heel veel stof ! Ik houd van schoon net als veel Srilankanen en er wordt hier wat geveegd , een dagelijks terugkerend klusje. Daarnaast is er een onophoudelijke strijd tegen de mieren die afkomen op een enkel rondslingerend kruimeltje. Daar houd ik ook helemaal niet van dus het huis is spic en span ! Soms tref ik tot mijn verbazing en schrik een enkele kakkerlak , spin of toch mieren aan maar de overlast is te overzien.
Geregeld hebben we ook enkele uren stroomuitval.

Inmiddels gaat het werk op de Medical gewoon z'n gangetje. Behandel ik samen patientjes en heb ik nu 2 clinics voor ft. studenten gegeven . Ik vond het wel spannend.
9 heel verlegen studenten per keer + docent , die nauwelijks iets zeggen, laat staan een vraag stellen.
Deze 3de jaars studenten gaan stage lopen in een ziekenhuis waar ze max. 15 min. per pat. hebben. Wat kan ik ze leren waar ze wat aan hebben, heb ik me afgevraagd. Naast behandelingen laten zien, heb ik info ( in t engels gemaakt! ) over enkele aandoeningen met ook uitleg over waarom ,wat en hoe je hanteringen , contractuurbestrijding, houdingen zou kunnen uitvoeren , meegegeven. Ze waren enthousiast en blij met de clinic vlg de Srilankaanse ft van HoH.
Nog 1 clinic te gaan .

O ja , ik ben op jungletocht geweest... dat klinkt veel spannender dan het uiteindelijk was.
Mooi en heerlijk koel, dat zeker. We liepen over aangelegde ,redelijk brede paden slingerend omhoog door n dicht bos. Enorme bamboestruiken,gigantische ficussen , veel lianen, bananenbomen, bomen met prachtige oranje, gele,roze bloemen etc. Hier en daar een verborgen tempel waar de Boeddhisten in afzondering leven .
En dat op loopafstand van het drukke centrum van Kandy. Heel bijzonder.

Het gaat eigenlijk wel goed met me . Het contact met de andere Ned. is prima net als met de Srilankaanse therapeuten . Soms sluit ik me bij hen aan maar vaak trek ik mijn eigen plan.Dat betekent dat ik vrij veel alleen zit .In elk geval dagelijks na half 5 en meestal ook n dag in het weekend. Veel tijd om te lezen , na te denken , gewoon te zitten , schrijven , even what's appen. Weinig afleiding , je moet t zelf doen . Soms heb ik wel wat heimweegevoelens maar dan denk ik aan wat ik allemaal meemaak .Haal ik diep adem en zoek afleiding.Dat helpt ! De social media is een uitkomst.

Vorige week mochten we de hele dag mee op stap met de oudste groep kinders van HoH (15-18 jaar ) .15 meiden en 10 jongens.
Een sportleraar van een school waarop enkele HoH kinders zitten had het georganiseerd op verzoek van Sharmini.
We werden in teams ingedeeld en allemaal droegen we nederlandse shirts !
s' Morgens om 4.45 uur stapten we in de bus nadat we samen hadden gebeden voor een fijne dag en behouden thuiskomst !
Aanvankelijk allemaal erg verlegen maar gaandeweg voelden ze zich meer vertrouwd met ons en hadden we lol. Engels spreken ze nauwelijks dus veel gebarentaal , wijzen etc
Na enkele uren over veel wegen ' under construction ' stopten we voor het ontbijt bij een waterval : 4 witte boterhammen, plakje kaas en uiencompote.Na afloop wast iedereen keurig zijn bordje af in de rivier en daar gingen we op naar de volgende plek .Om 9.15 uur liepen we n berg op over n geasfalteerd paadje . Ergens onderweg moesten we per team zo snel mogelijk langs een touw klimmen naar een plateautje.En wie won ?? Jazeker, mijn team !
Nog verder omhoog en we eindigden bij een zendmast ?!
We klimmen verder via een echt bergpad met overal bloedzuigers naar een top van waaruit we het land ruim 180gr. overzien !
Mooi : rijstvelden,weiden , bergen op de achtergrond.
Dan terug naar de bus en op naar de volgende plek waar we om 11.11 uur uitstappen en -inmiddels in de enorme hitte- over een grote bergwei naar 'small world's end' lopen. Prachtig vergezicht .
Op naar de lunch met de bus die na een klein kwartiertje stopt bij opnieuw een waterval.Een enorme pan met rijst kwam tevoorschijn,dahl,aardappelsalade en de meiden maakten tomaten, pepers, uien schoon.Geen vorken dus op z'n Srilankaans .
Het smaakte prima.Alles afgewassen in de rivier en daar gingen we weer de bus in naar een rivier met ja, een grote waterval. Geen toerist te bekennen! Allemaal inlanders lekker aan 't poedelen die zich volledig ingezeept in het water laten zakken.
Wij allemaal met shirt en broek aan in het water, de vissen kriebelend aan je tenen. Brrr.
Na veel gespetter, gelach en lawaai uit het water .
Teatime : een enorme ketel water werd op een gaspitje gezet. Intussen vermaakte Sharmini de kinders met een spel . Vervolgens om 17.45 uur in de bus naar huis .Nou dat duurde nog enorm lang maar de sfeer zat er goed in en er werd in Singalees, Engels en Nederlands gezongen.Iedereen deed mee. Onderweg stopten we om rotti( soort pannenkoek) , verpakt in krant , te eten ...lekker en als je honger hebt..
Om 22.30 uur arriveerden we moe maar voldaan op HoH.
Die zondag moest ik ff bijkomen en dat kon want ik was alleen thuis!

Genoeg geschreven. Ik heb wat foto's toegevoegd.Tot de volgende keer.

veel groeten , Monica









  • 28 Maart 2016 - 18:24

    Monique M.:

    Wauh Moc, wat een geweldige verhalen en wat heb ik bewondering voor je. Indrukwekkend wat je allemaal mee mag maken. Blijf ervan genieten en ik zie met veel plezier het volgende verslag tegemoet. dikke zoen

  • 30 Maart 2016 - 21:58

    Henny:

    Mooi werk Monica! Een hele belevenis.. Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag. Groetjes

  • 04 April 2016 - 11:47

    Hanneke:

    Hallo lieve Monica,
    Wat een mooie verhalen en wat kun je goed schrijven. Wij hebben hier inmiddels Pasen in Frankrijk achter de rug en alles is weer een beetje z'n gangetje aan het gaan. Minder spannend dan bij jou dat is zeker.
    Je zult wel met een rugzak verhalen terugkomen en daar ben ik erg benieuwd naar. In Engeland hebben we de tijd om te verhalen. Liefs Hanneke

  • 07 April 2016 - 16:46

    Karin Giebel:

    Lieve Monica,

    Wat een ander leven als ik het zo allemaal lees. Vooral de verlegenheid en de bescheidenheid van de mensen is wel iets heel anders dan hier! Maar de voldoening moet erg groot zijn als je een bijdrage kunt leveren. Knap van je! En dan zoveel tijd dat je op jezelf bent aangewezen.
    Dat staat mij ook te wachten want ik heb per 1 juni mijn baan opgezegd. Heel spannend maar erg opgelucht. Voel dat ik tijd voor mezelf nodig heb en de ruimte om mijn praktijk op te bouwen, werk wat me veel meer voldoening geeft.
    We kijken uit naar je verhalen bij terugkomst en dat de boekenclub weer compleet is!

    Veel liefs en succes met je werk daar,
    Karin


  • 08 April 2016 - 18:57

    Joep:

    Ha Moc, erg leuk om je ervaringen en belevenissen te lezen. Zo te lezen, ben je ook erg zinvol bezig, dat geeft een extra goede dimensie aan je toch al mooie reis en verblijf.

  • 14 April 2016 - 12:38

    Gerdien:

    Goh Monica wat een indrukken allemaal, wel eens goed om zo ook de andere kant te zien.
    Je tijd zit er nu bijna op toch? ben benieuwd naar nog veel meer verhalen.
    Groeten ook van Pierre

  • 19 April 2016 - 14:56

    Maria Van Thiel:

    Hoi Monica,

    Met heel veel plezier lees ik al je verhalen.
    Geweldige dingen die je meemaakt maar tegelijk soms ook triest.
    Ik vind het geweldig dapper wat je daar allemaal voor werk doet. Ze hebben daar veel aan je !!!!
    Ben benieuwd naar al je bijzondere verhalen bij terugkomst.
    Nog een goede tijd toegewenst. xxx

    Groetjes van maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Digana

Monica

Actief sinds 31 Jan. 2016
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 7749

Voorgaande reizen:

13 Februari 2016 - 13 Mei 2016

Monica naar Home of Hope 4 all in Sri-Lanka

Landen bezocht: